Nog een paar daagjes...

14 oktober 2017 - Nijmegen, Nederland

Hallo allemaal,

Wat leuk dat jullie je allemaal hebben aangemeld voor mijn blog! De komende maanden ga ik proberen om af en toe een blog online te zetten. Zo houd ik jullie op de hoogte over wat ik allemaal meemaak in Malawi. Hierbij alvast een eerste blog om te kijken hoe dit allemaal werkt en om jullie te vertellen wat wij precies gaan doen!

Na een hoop visumstress, veel geregel, voorbereidingsweken op school, inzamelingen en afscheid nemen komt het nu dan toch echt wel heel dichtbij: over een paar daagjes vlieg ik samen met Melissa en Stephan naar Malawi! Op woensdag 18 oktober stappen wij op het vliegtuig en vliegen we om 17:50 vanaf Schiphol richting Lilongwe. Ons vluchtschema ziet er als volgt uit:

Vluchtnummer AZ109 Amsterdam – Rome: vertrek 17:50, aankomst 20:00.

Vluchtnummer ET713 Rome – Addis Abeba: vertrek 23:45, aankomst 06:20.

Vluchtnummer ET877 Addis Abeba – Lilongwe: vertrek 09:50, aankomst 12:50.

Gunstige vluchttijden, maar een lange reis dus. Vanaf Lilongwe worden we opgehaald door een mevrouw van de instelling waar wij stage gaan lopen. Zij neemt ons vanaf Lilongwe mee naar ons huisje in Mzuzu. Dit is een rit van ongeveer 8 uur. In totaal ben ik vanaf Amsterdam tot aan Mzuzu dus zo’n 27 uur onderweg. Zin in!

Onze stageplek bevindt zich dus in Mzuzu, een van de grotere steden in het noorden van Malawi. Wij zullen stage gaan lopen bij Saint John of God Mental Health, een instelling voor psychiatrische patiënten. Omdat wij ook heel nieuwsgierig zijn naar de algemene gezondheidszorg, hebben we gevraagd of het mogelijk is om zowel in de psychiatrie als de algemene gezondheidszorg stage te lopen. Dit wordt voor ons geregeld. Waarschijnlijk zullen we starten in het ziekenhuis om even te landen. Hoe ons programma er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Dit zullen we daar overleggen.

Verschillenden van jullie hebben bij Melissa spullen gedoneerd die we aan de mensen in Malawi kunnen geven, zoals kleding, spelletjes, pennen, speelgoed etc. Hartelijk dank hiervoor! Hier kunnen we een hoop mensen blij mee maken. Daarnaast zijn er een aantal mensen geweest die geld hebben gedoneerd. Uiteindelijk heb ik een bedrag binnen gehaald van €345,-. Ik weet zeker dat ik hier iets moois mee kan doen, vooral in een arm land als Malawi. Bedankt! Waar ik dit geld precies aan ga besteden, weet ik nog niet. Ik zal in Malawi zelf kijken waar vraag naar is en waar ik de mensen nou écht mee kan helpen. Ik houd jullie via deze blog op de hoogte van waar jullie geld heen gaat!

Ik heb ontzettend veel zin om dit avontuur aan te gaan, maar vind het ook erg spannend. Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal ga meemaken en hoop een stuk wijzer te worden van deze ervaring! Hebben jullie nog tips of wijze levenslessen die jullie me mee willen geven? (En ja, ik doe écht voorzichtig en we zullen alle drie goed op elkaar passen, komt helemaal goed!)

Laat de komende tijd vooral een reactie achter op mijn blogs, dit vind ik alleen maar leuk 😊

1. Irma:
    Hoi meisie,
    Superleuk om te lezen! Ik hoop dat we een heleboel mooie ervaringen van je gaan lezen de komende maanden.
    Nu alle visumstress voorbij is, jullie niet meer naar school hoeven, het inpakken in volle gang is, kunnen jullie heerlijk gaan genieten van de laatste dagen voor jullie vertrek. Op naar de reis van jullie leven!!
    😘 Mams
  2. Irene:
    14 oktober 2017
    Leuke blog! Hele goede reis, veel plezier en ik kijk uit naar jullie eerste blog vanuit Malawi!
  3. Robin:
    Zo leuk om te lezen!
  4. Marcel vink:
    14 oktober 2017
    Zet hem op Loes. Ik weet zeker dat je er veel gaat leren en hopelijk hebben jullie een hele leuke tijd samen!
  5. Karin:
    14 oktober 2017
    Leuk Loes!! Fijn dat alles nu geregeld is. Nog lekker even genieten van de Hollandse zon en dan heerlijk een hele winter overslaan! Top!! Goede reis en slaap lekker tijdens je vlucht!😘🛫
  6. Debbie Elbertsen:
    14 oktober 2017
    Doeeei Loessie! Veel plezier, ik ga je missen!!
  7. Paps:
    14 oktober 2017
    Heel veel succes en we zullen met belangstelling alles lezen. Ook heel veel plezier gewenst.
  8. Louise:
    14 oktober 2017
    Zo Anneloes, dit is stap 1, ik ben heel nieuwsgierig naar alle bijzondere dingen die je het komende half jaar gaat meemaken. Alvast een heel goede reis
  9. Marga Vink:
    15 oktober 2017
    lieve kleindochter ik zal je erg missen wij gaan de winter in
    ,maar als jij thuiskomt kijken wij uit naar de zomer.
    heel veel liefs van oma ga je goed
  10. Marga Vink:
    15 oktober 2017
    lieve kleindochter ik zal je erg missen wij gaan de winter in
    ,maar als jij thuiskomt kijken wij uit naar de zomer.
    heel veel liefs van oma ga je goed
  11. Caren/Gus/Floris:
    19 oktober 2017
    Hoi Anneloes, op het moment dat ik dit schrijf, ben je al onderweg naar Addis Abeba (mits er geen vertraging is). Wat is de tijd snel gegaan: feestje bij R.K. en nu 19 oktober.
    Benieuwd naar al jouw belevenissen zowel van de stage als van vrije tijd. Je zult veel indrukken opdoen. Veel succes gewenst en tot de volgende blog.